טום וייטס: Hell Broke Luce

טום וייטס בניו יורק

 

השיר האנטי מלחמתי באלבום החדש של טום וייטס, Hell Broke Luce הוא שיר גדול של זעם. כמו האמן עצמו, הוא יעמוד לבטח במבחן הזמן, ההתכוונות והיופי המרעיש והמדויק שלו. מבחינת התוכן המלולי, יש בו מִשלב מורכב של נתונים מההיסטוריה והמיתולוגיה האמריקניות שכדאי לעקוב אחריהם מפני שהם יוצרים מעין קיצור תולדות הזמן של הגיהנום:

 

– כותרתו, Hell Broke Luce, לקוחה מכתובת שנחקקה ב-1946 על ידי אסיר אלמוני בבלוק A תא מס' 23 שבכלא אלקטרז הידוע לשמצה במפרץ סן פרנסיסקו. לשון הכתובת, בשגיאות כתיב: "הגיהנום השתחרר 5/5/46" (או הגיהנום התפרץ, פרץ, ברח לחופשי). האחראי לגרפיטי היה ככל הנראה אסיר שננעל בתא בעקבות קרב שפרץ בכלא בין הרשויות לאסירים אחרי נסיון בריחה שכשל.

 

– אבל השיר עצמו נותן לכותרת משמעות חדשה: "הגיהנום שבר את לוּס" (או "הכניע" אותו). הוא מספר בגוף ראשון את ספורו של הנחת במילואים ג'ף (ג'פרי) לוּסי, טבח במקצועו האזרחי, שטען כי אולץ בפקודה לירות מטווח אפס למוות בשני שבויי מלחמה עירקיים לא חמושים ולאחר שובו לביתו מהשירות שלח יד בנפשו. דסקיות זיהוי עירקיות שנשא על צווארו "כאבן ריחיים", כדברי אמו, נלקחו, על פיו, מגופם של השניים שרצח. לוסי נטמן כשעל חזהו דגל אמריקני קטן מגואל בדם, שלדבריו נטל מידו של נער עירקי שנהרג בקרבות נסיריה שבדרום עירק.

 
מדי השדה של טר"ש ג'פרי לוסי

מדי השדה של טר"ש ג'פרי (ג'ף) לוסי

 

כתב תכנית התחקירים Frontline של PBS לא מצא ראיות של ממש לספורים של לוסי, אם כי הכחשות של מפקדיו וחבריו ליחידה כי היו שבויי מלחמה בחזקתם נמצאו כוזבות. ככלל, הוזמו הכחשות מצד חיל הנחתים לאפשרות של פשעי מלחמה בשורותיו בזמן המלחמה בעירק. הכתב מגיע למסקנה בתחקיר שלו כי לוסי, שטופל באלכוהוליזם ובתופעות פוסט-טראומה חמורות, "העצים" ככל הנראה את החוויות שעבר כדי להסביר לעצמו את מצבו ואולם, למרות שלא ניתן לאשר את ספוריו של ג'ף לוסי לא ניתן גם להפריכם. את מצבו הפוסט-טראומטי החמור לא ניתן בכל אופן להפריך וכן לא את התאבדותו. כתבות נוספות על המקרה של ג'ף לוסי ניתן לקרוא באתר של ה-Boston Globe ובאתר של תחנת השידור Democracy Now.

 

אביו של לוסי, קווין, חזר באוזני כתב Frontline על סיפור ההוצאה להורג שלדברי בנו הוא אולץ בפקודה לבצע. הפקודה מהדהדת בשיר של ווייטס:  "Pull the fucking trigger, Lucey", מישהו צעק. האקדח שלו רעד, אבל הוא הסתכל בעיניו של אחד מהם. הוא אמר שזה היה בחור צעיר כמוהו. הנער היה מבוהל. ג'ף תהה אם הוא בן של מישהו, אח של מישהו, אב או חבר של מישהו.

 

הנעליים הצבאיות של טר"ש ג'פרי (ג'ף) לוסי

נמרוד בודפיש ששמו מופיע בשיר הוא גבור מיתולוגי באלסקה של תקופת הבהלה לזהב. נאמר עליו כי בהיותו סגור בבקתה שלו ביום חורף אחד, סובל מכאב שיניים, הוא עקר בעצמו את שיניו אחת-לאחת בפלייר חלוד. כעבור זמן קצר ירה והרג דב גריזלי שחדר למזווה שלו, עקר את שיניו, התקין לעצמו מערכת שיניים תותבות חדשה ואכל את הדב בשיניו-שלו.

 

– במוזיאון כפרו של בודפיש, איגל, מוצג, יחד עם מערכת התותבות המיתולוגית, גם אחד משני השרידים הנותרים כיום של רכבי 4X4 הראשונים, ה-.Jeffrey Quad ברכב נעשה שמוש מלחמתי כבר בתחילת המאה ה-20 במרדף אחר פנצ'ו וייה ואחר כך במלחמת העולם הראשונה.

 

כפי שכתב מישהו ברשת, השיר "מוכל בעצמו". הוא עשוי רמזים ואיזכורים ארכיאולוגיים שלא אחרי כולם הצלחתי להתחקות. אבל יש בו שאלה אחת ברורה:

 

How is it that the only ones responsible for making this mess
Got their sorry asses stapled to a goddamn desk?

 

עדי נס, הסעודה האחרונה

 

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.