והמשמעות – לא כלום

 

Keith Carter, טבעת נישואין, 1981.  Etherton Gallery, Tucson, Arizona

Keith Carter, טבעת נישואין, 1981.
Etherton Gallery, Tucson, Arizona

 

קינת דידו באופרה דידו ואניאס (לחן הנרי פרסל, לִברית נחום טייט) היא אולי השיר העצוב בעולם. התרגום כוון לשרת את המוסיקה. המשפט האחרון צריך להיות זכרי אותי, אך הא! שכחי את אסוני (או גורלי): Remember me, But ah! Forget my fate. אבל עברית שפה קשוחה.

 

הביצוע של טטיאנה טרויאנוס לקינה, כמו מבקע את גרעין העצב של צלילי הרקע האפלים:

 

עת בעפר ללון אלך

ידך, בֶּלִינְדָה; צלמוות שָׁת בי,

חיקך הבי לי לִמנוחתי

עוד קצת, אך מוות קם בי,

עתה המוות בן בריתי.

 

עת בעפר, עת בעפר ללון אלך,

בל משוגותי יִטַּעוּ

רוב מכאוב בלבבך;

 

עת בעפר, עת בעפר ללון אלך,

בל משוגותי יִטַּעוּ

רוב מכאוב בלבבך;

 

זכרי אותי, זכרי אותי

אך הא! לא זה האֵיד.

 

ג'ף בָּקלי שר אף הוא את הקינה. הרוק, חוטר של המוסיקה הקלאסית, האפולינית ביסודה, גדל בערוגות הדיוניסיות של המוסיקה השחורה, ממנה למד להתמסר לאקסטזה ולשבש את תבנית הצורה הטקסית. לרוק, הצלילים האפלים, "השטניים", הם קול ראשון. שני הביצועים כואבים ומענגים בה-במידה אבל אחרת. בסרטו של מייק לי, "מר טרנר", מזייף השחקן טימותי ספּאל את קינת דידו, והוא עושה זאת ברגש המביא את הסרט לשיאו ומבסס את הספור שלו. אין זה באמת סרט על הציור של טרנר. הוא מנצל את הביוגרפיה של טרנר כדי לספר את חייו של אמן דיוניסי הכלוא בחברה שניתן לקרוא לה אפולינית, כלומר היררכית קשוחה, תבניתית וטקסית.

 

Keith Carter, רייצ'ל, 1985.  Etherton Gallery, Tucson, Arizona

Keith Carter, רייצ'ל, 1985.
Etherton Gallery, Tucson, Arizona

 

ואשר למוות, זה המושר בקינת דידו על עצמה, מוות זה הוא צורת הסתירה הפנימית האומרת אותנו בשלילה כפולה, זו שלנו כנגד ועם זו של העולם. מצד השלילה שלנו, נהיה במותנו כלא-היינו. אבל, בזכות האל היודו-נוצרי (כלומר תודעת הכלליות המערבית), מובטח לנו כי העולם, הוא זה שיחרב ויהיה לאַין שעה שנסתלק ממנו. במותנו, ימות העולם עם כל האחרים. חֲיֵיה – ושימותו כל האחרים. הצו, הדחף הרצחני הזה, הוא חיים במבעם.

 

ואילו מצד השלילה של קיומנו-אנו, מוצג לנו המוות בתודעתנו בתור תו של עונש וכשלון (עלינו להלחם בו ואסור שיהיה "סתמי", "בזוי", "מוקדם"). המוות רצוע תחת המסכה הארעית של השחקן האנושי, זה המשמש קהל שבוי בדרמה של עצמו. זאת הפרשנות של פטריק סטיוארט למונולוג "מחר, ועוד מחר, ועוד מחר" במקבת שבביצוע "עכשוי" לשייקספיר.

 

אבל נוכל גם להוסיף ולומר, על פי פרשנות של איאן מקלן למונולוג של מקבת, כי יכולים החיים להיות אמנות, מבע עז הרודף אחר צורת עצמו. מקלן ממליץ על כפל-כיוונים בביצוע המונולוג, דוגמת נגן פסנתר "המכניס" את היצירה לכלי ובה-בעת גם "מוציא" אותה ממנו. "החיים כאמנות" הם לפיכך יצירה מוכתבת אך גם מבוצעת.

 

מקבת – מערכה 5, תמונה 5, בתרגום דורי מנור, באתר שיקספיר ושות':

 

סייטון: המלכה, אדון, היא מתה.

מקבת: היתה צריכה למות אחר כך;

          ואז היה זמן לְמילה כזאת –

          מחר, ועוד מחר, ועוד מחר

          זוחל בְּקֶצב צב כזה מִיוֹם

          לְיום, עד הברה אחֲרונה

          על לוח העִתִים; וכל האֶתְמוֹלים

          שלנו רק האירו לְטִפּשים

          שביל אל המוות בּעפר. לִכְבּוֹת,

          לכבות, נר דל, חיים הם רק מין צל

          חולף, שחקן עלוב שמקפץ

          ומתאמץ על הבמה שעה,

          ולא נשמע עוד. הם מעשיה

          מפֶּה של מפגר, כולה הומה

          סופות ורעש, והמשמעות –

          לא כלום.

 

Keith Carter, קוברים את בסי, 1990.  Etherton Gallery, Tucson, Arizona

Keith Carter, קוברים את בסי, 1990.
Etherton Gallery, Tucson, Arizona

 

קית' קרטר הוא צלם רליגיוזי, אפילו פרנציסקני באווירה, שהתמחה בדימויים טרנסצנדנטיים, של בעלי החיים בעיקר. רוח של יראה שורה בצילומים של קרטר, המביט ביצירי הבריאה, גדולים כקטנים, במבטה של רייצ'ל הקטנה בכנסיה (תצלום האמצעי).

 

דויד גילמור מפינק פלויד שר:  סונטה מס' 18 לשיקספיר

 

3 תגובות to “והמשמעות – לא כלום”

  1. דורית נחמיאס Says:

    עפרה, הבאת רישום נֶאֱדָר של המוות. תודה רבה.
    דווקא הצילום של הילדה הפוכרת את שולי השמלה בין ידיה, האסתטיקה, הסימטריות, הפקעת הזמן, הקפאון – הוא מעל החיים ו/או המוות. מצמרר. מכמיר לב. את קית׳ קרטר לא הכרתי, אז תודה גם על זה.

  2. דורית נחמיאס Says:

    כן, זה נראה מרחוק כמו יומן יקר, ממוסגר ופרוש, עמוד לצד עמוד, על הקיר.


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: