הכומר ג'רמייה רייט: דרשה על הבלבול בין אלוהים לממשלה

 

בישראל ידוע הכומר ג'רמייה רייט (Jeremiah Wright) בעיקר בשל אמירות עם ניחוח אנטישמי ואנטי-ציוני (להבדיל מביקורת לגיטימית על מדינת ישראל). אין להכחיש, מדובר בכשלים של ממש (זאת, בנוסף ל"החלקה" נוטה לקונספירטיביות בדבריו המצוטטים מטה בנוגע לאידס). ואולם, גם בצידנו נוכל למצוא הכללות מרושעות, פרי עוינות המשגשגת על מצע של בורות מפוחדת, כמו, למשל, הטענה כי "המוסלמים משתלטים על אירופה". כבני אנוש, תמיד נהיה מועדים לנגעים כאלה.

 

את הדרשה על "הבלבול בין אלהים לממשלה" (ממשלה במובן הצר והרחב גם-יחד, של ממשל, שלטון מדיני וכוח), נשא רייט בהיותו הכומר של קהילת "טריניטי צ'רץ' אוף כרייסט" של שיקגו באפריל 2003. בעת המירוץ לנשיאות ב-2008 נחשפו הדברים כיוון שהמתמודד אז והנשיא כיום, ברק אובמה, היה חבר הקהילה ומצא בכומר ג'רמייה רייט רועה רוחני. החלק בנאום שזיעזע את הציבור היה המשפט “God damn America” על יחסה לאזרחים שאינם לבנים, בראש ובראשונה ליוצאי אפריקה ובני אמריקה המקוריים. אין לתרגם את האמירה ל"אלהים קלל את אמריקה". יש לקרוא אותה יחד עם הדרשה כולה בהקשר תנכי, אפילו נביאי, בבחינת "ביהוה אלהיך פשעת" ו"מארת יהוה בבית רשע". הוא בעצמו אומר את זה.

 

לא תמיד מצטט הכומר את כתבי הקודש ככתבם אלא צירף, האריך או השמיט כפי העניין ו/או הזכרון.

 

Horace Pippin, [המתנגד לעבדות] ג'ון בראון קורא בתנ"ך, 1942. שמן על בד,  The Crispo Collection

Horace Pippin, [המתנגד לעבדות] ג'ון בראון קורא בתנ"ך, 1942. שמן על בד,
The Crispo Collection

 

ולהלן הדרשה כולה שאמנם קצרה איננה, אך סוחפת, נוקבת ומעוררת:

 

אם תשאלו נוצרי מן השורה "האם בכה ישוע" יוכל כל נוצרי כמעט לצטט לכם את פסוק י"א:35 ב[בשורה על פי] יוחנן, אותו מכנים רוב תלמידי הקודש הפסוק הקצר ביותר שבהם: "בכה ישוע". זה הפסוק, כזכור לכם, המצוי באמצע הספור על מות אלעזר, ידידו של ישוע האדון. ישוע אהב את אלעזר ידידו – אלעזר מת. ישוע היה מחוץ לכפר בית עניה, טרם הגיע לפאתי העיר – מרתה פגשה בו והתנהלה ביניהם שיחה. מרתה רתחה, והיא הניחה לישוע לדעת כי היא רותחת. ישוע הרגיע אותה במלים שהיא לא הבינה, "אני התחיה והחיים. המאמין בי יחיה גם אם ימות: כל מי שחי ומאמין בי, גם אם מת, הוא ישוב לחיות: וכל מי שחי ומאמין בי לא ימות לעולם."

 

הוא הרגיע אותה – היא לא הבינה את המלים הללו, אבל הוא לפחות השקיט אותה במעט. היא הניחה לישוע במקומו, שבה אל הבית, קראה לאחותה מרים ומסרה לה ביחידות, כי, "ישוע הגיע והוא קורא לך". וכשמרים שמעה את המלים האלה היא מיהרה והלכה למקום שבו היה ישוע בפאתי בית עניה. כשהמתאבלים יחד איתה ראו שהיא קמה במהירות לצאת, הם מיהרו יחד איתה – תמצאו את הספור ב[בשורה על-פי] יוחנן י"א. הם חשבו כי היא הולכת אל מקום קבורת אחיה להתאבל. כשישוע ראה אותה בוכה, וישוע ראה את אלה המנסים לנחמה בבכיה, הוא פרץ בבכי. הטקסט אומר, "נסערה רוחו של ישוע והוא הזדעזע."

 

הוא שאל את מרים ואת מרתה, "איפה הנחתם אותו?" ותשובתן היתה "אדון, בוא וראה." והוא בכה: "בכה ישוע". אתם יודעים, המוות גורם לכם למרר בבכי. כשאתם מאבדים מישהו שאתם אוהבים, אתם תמררו בבכי. שעה שאתם מאבדים מישהו שהיה קרוב לכם, הדמעות יבואו. אני לא מספר לכם שום דבר שקראתי בספר כלשהו, אני מספר לכם מה שאני יודע מנסיון אישי. אינני מספר לכם משהו שלמדתי בקורס ליעוץ כמרים, אני מספר לכם את מה שעברתי – כי כשכאב המוות מכה וכשהכאב עמוק, כשכאב המוות מכה וכשהכאב אישי, כשסופיות המוות נופלת עליך והמלים הללו, "לעולם לא עוד", עוברות ממחוז האפשרי אל התחום מצמית הלב של המציאות, החיוך הזה שעשה לך את היום, לעולם לא תראה אותו עוד. הצחוק שהאיר את עולמך, לעולם לא עוד תשמע אותו. התבונה שיישבה את דעתך, לעולם לא עוד תתנסה בה בחייך אלה. כשזה קורה לכם אתם, יקירַי, אתם תתיפחו. אתם תבכו. ישוע התיפח; ישוע בכה. ורוב הנוצרים לומדים מוקדם מאד במסע האמונה שלהם כי פסוק י"א:35 מיוחנן – מה הוא אומר?

 

הקהל בכנסיה: בכה ישוע.

 

Horace Pippin, ישוע עם נזר הקוצים לראשו, 1938. שמן על בד,  Howard University Gallery of Art

Horace Pippin, ישוע עם נזר הקוצים לראשו, 1938. שמן על בד,
Howard University Gallery of Art

 

אתם יודעים כי זהו הפסוק הראשון בכתבי הקודש שאתם זוכרים בעל-פה. אתם מסובים לשולחן בארוחת הערב ובדרך כלל צריכים לומר פסוק מהספר הקדוש. "מה הפסוק שלך?" "בכה ישוע." אבל נחשו מה? נחשו מה? הטקסט של הלילה הנוכחי מלמד אותנו כי לא היתה זו הפעם היחידה שישוע בכה. ביום הקרוי אצלנו "יום ראשון של כפות התמרים", שעה שכל המון החסידים החלו לשבח את האל ובשמחה – כפי שקראנו זה עתה – על כל המעשים והנפלאות אשר ראו זה עתה – באותו יום ראשון ששמו בפינו "יום ראשון של כפות התמרים", שעה שישוע רכב על העַיר – ביום ראשון שטרם יום חמישי של רחיצת הרגליים, יום ראשון שטרם "יום שישי הטוב", בעוד כמה מן הפּרוּשים בקהל ניסו לעצור את הלל תהלוכת הפרוססיון שהתקיימה – ביום ראשון טרם שהומת על הצלב, הוקע בין שני גנבים, יום ראשון שבו אמר אם אלה המשבחים אותי יסכרו את פיהם כי אז האבנים תזעקנה – ביום ראשון טרם שעָרַב לגאולתנו בשעה שקרב אל העיר, הטקסט שזה עתה קראנו אומר, באמצע ההלל, לוקס [הבשורה עפ"י לוקס י"ט] מספר לנו כי הוא בכה על העיר. הוא בכה בעבור עמו שלא ידע את הדברים העושים שלום.

 

הוא בכה על בני עמו משום שהתרבות שלהם עיוורה אותם, מצבם עיוור אותם, נסיבותיהם עיוורו אותם, הדיכוי עיוור אותם, עיוור אותם זה שהיו בנקודה שבה שאפו – ושאפו עמוקות – נקם, כך שלא יכלו לראות את המעשים המקדמים שלום. אנו תמיד שוכחים, אנו תמיד שוכחים בנוגע לכך ועלינו לזכור … כיתבו את זה כדי שלא תשכחו את הדבר. לאנשים האלה היה,  [ככתוב בבשורה על-פי] לוקס י"ט, צבא כובש שחי בארצם. בפסוק 43 הוא מכנה אותם אויביהם – אִמרו אויבים. היה לאויביהם את מלוא הכוח הפוליטי. זכרו, הם שלחו את ישוע לבית משפט שנשלט על ידי אויב. מושל ממונה ביד אויביהם ניהל את העניינים האזרחיים והמדיניים של הבירה. הוא נסמך על צבא כובש שחייליו עילאיים – הם עברו אימוני קומנדו בלוחמה עירונית ואומנו להרוג בפקודה.

 

זכרו, היו אלה חיילי חטיבת הנחתים השלישית הרומאית שהשתעשעו בישוע, התעללו בו בהיותו שבוי מלחמה, אויב של צבא הכיבוש שהוצב בירושלים כדי להבטיח את פעולת הבעור של "מבצע זוהי באמת חירות". תרבות המלחמה עיוורה את האנשים הללו. אתם יודעים מה פירוש הדבר לחיות תחת משטר צבאי 24/7, 365? נסיבות הדיכוי עיוורו את האנשים הללו. לא רק שאויביהם החזיקו בכל הכוח הצבאי, המושל שלהם פונטיוס פילאטוס – אנחנו נקרא לו "פונטוס פילוט" – הוא איטלקי, פונטיוס פילאטוס – פונטוס פילוט הנהיג את הממשלה הזמנית. לאויביהם היה גם הכוח הצבאי. חיילים רומאיים היו מי שהחזיקו את ישוע במשך כל הלילה.

 

Horace Pippin, [מתנגד העבדות] ג'ון בראון מובל אל הגרדום, 1942. שמן על בד,  Pennsylvania Academy of the Fine Arts

Horace Pippin, [מתנגד העבדות] ג'ון בראון מובל אל הגרדום, 1942. שמן על בד,
Pennsylvania Academy of the Fine Arts

היה זה הצבא האיטלקי שהוביל את ישוע לגולגולתה ביום שישי בבוקר. היתה זו הבריגדה הצבאית הכובשת שאילצה את שמעון הקריני לשאת את הצלב בעבור ישוע. האנשים הללו עייפו מן הדיכוי, הם רצו שהאויב יסתלק מארצם (כמה מהם רצו, כמה מהם לא רצו – לא אנשי העסקים, לא אלה שבמיטה עם האויב, בואו נדבר ברור, בואו נדבר ברור). האזרח הממוצע רצה אותם בחוץ, אבל הם גם רצו נקמה. הם רצו שהמלך שלהם יוריד את הקוף הצבאי הזה מגבם – הם רצו "שינוי משטר", ברשותכם. וראו איך הם כינו את ישוע, תסתכלו בפסוק 38, הם קראו לישוע "מלך". תסתכלו בזה, תסתכלו בזה, תסתכלו בפסוק 38. הם קראו לו המלך. "ברוך המלך הבא בשם יהוה" הם רצו את מלכם – רואים, מלכם – הם ראו את אדון האלוהים מתכונן לעשות משהו בנוגע למצב. סומים מכאבם על מצבם, הם לא יכלו לראות את המעשים המקדמים שלום, כולכם. אז ישוע בכה.

 

הרשו לי לבוא לעזרתכם במשהו. הרשו לי לבוא לעזרתכם, הרשו לי לבוא לעזרתכם. צבא איננו עושה שלום. צבא רק משמש מעצור לזמן מה. צבא איננו עושה שלום, והעדר התקוממות חמושה אין פירושו שלום בר-קיימא. על מישהו לשמוע אותי היום, אתם לא שומעים אותי. מלחמה אינה עושה שלום. אמרנו בטקס של השעה 11 "מלחמה למען השלום כמוה כאונס למען הבתולין". מלחמה אינה עושה שלום, מלחמה עושה אך ורק למען הסלמה באלימות, ואורח מחשבת השילם לאויב בכל האמצעים ההכרחיים. בשעה שהאשה והילדים שלכם נדרסו על ידי האויב, כאשר אמכם ואביכם כוסחו על ידי הצבא, השלום לא בראש שלכם.

 

גמול ושילם זה הדבר היחידי שהולך בסביבה.

 

אתם רק לוקחים את הזמן שלכם וממתינים להזדמנות, אבל מישהו הולך לשלם ביוקר על הנזק הבלתי הפיך שנכנס לחייכם וריסק את עולמכם בה-במידה שהוא זיעזע את עולמכם. כוח צבאי איננו עושה שלום, מלחמה אינה עושה שלום. כיבוש ארצו של מישהו אחר אינה עושה שלום. הריגת אלה שלחמו על הגנת בתיהם אינה עושה שלום. מסיבות עיתונאים המכריזות על נצחון אינן עושות שלום. שינוי המשטר, החלפת רודן אחד ברודן אחר כשהעריץ הגדול ביותר מושך בחוטי הבובה של שאר הרודנים כולם, זה איננו עושה שלום! התנחלות בארץ מסויימת אינה עושה שלום! אם אינכם מאמינים לי תראו את האיטי, תראו את פוארטו ריקו, תראו את אנגולה, תראו את זימבבווה, תראו את קניה, תראו את נערי אסטרה בדרום אפריקה. התנחלות אינה עושה שלום. כיבוש איננו עושה שלום והכנעה משיגה שקט זמני בלבד. היא לא עושה שלום.

 

האנשים האלה שרצו מלך חדש היו עיוורים בידי נסיבותיהם. והדבר גרם לישוע לבכות משום שהם החמיצו את משמעות כהונתו. פנו אל שכנכם ואמרו "החמיצו את משמעות כהונתו." כאשר ישוע אומר, כאשר ישוע אומר "לא עמדתם על המועד שבו אלוהים פגש בכם" ["לא ידעת את מועד פקודתך", הבשורה על פי יוחנן י"ט:44], למטה פסוק 44, ישוע אומר אתם לא הבחנתם בזמן כהונתי. לא הבחנתם במשמעות כהונתי. אתם מחמיצים את הדברים שבאמת עושים שלום. אתם – אתם, אתם מבלבלים בין תופעות חיצוניות לבין כוח חיצוני. אתם מביטים באדם ואתם אינכם מתבוננים במה שהאיש מייצג. אתם מתבוננים בנס – זהו הפסוק מס' 37, שעה שמפעלות הגבורה אותם הם משבחים, זה הנס: ראות לעיוור – מפעלות הגבורה; שמיעה לחרש – מפעלות הגבורה; דיבור לאילם – מפעלות הגבורה; טיהור צרעת – מפעלות הגבורה; שלמות לנשבר – מפעלות ה – אתם מתבוננים בניסים ומחמיצים את המשמעות שמעבר לניסים. נס אינו אלא סימן.

 

סימן רק מורה על דבר כלשהו, או מצביע על הדרך לדבר כלשהו. אל תתקבעו על הסימן כדי להחמיץ לגמרי את מה שהוא מסמן. מעשי הגבורה מורים על גדולתו הגדולה מכל מגבלה פיזיקלית של האל, על יכולתו לגבור על כל מצב מגביל. הדברים העושים שלום, אלהים בלבד יכול להעניק אותם. אתם כולכם מצפים מהממשלה למה שרק אלהים יכול לתת. אין תמה שהוא התיפח, ישוע. היתה לו סיבה טובה לבכות. המדוכאים בלבלו בין אלהים לבין ממשלה.

 

אִמרו "מבלבלים בין אלהים לממשלה". עכשיו אם לא אכפת לכם, אם לא אכפת לכם, אנו עומד להשתהות כאן קצת, לדרוש עוד קצת זמן, ואז אשחרר אתכם ללכת הביתה. עלי להשתהות כאן, בכל אופן, בתור כומר משום שאנשים רבים עדיין מבלבלים, אלפיים שנים מאוחר יותר, הם עדיין מחליפים את אלהים עם ממשלתם. ככה שניתן לנו לראות בבירור את הבלבול במחשבתם של מוסלמים אחדים – ושימו לב בבקשה שאינני אומר המוסלמים כולם, אני אומר מוסלמים אחדים – המוצאים לעצמם חוק המוחל על הרג, והרג של כל אחד וכל אשר אינם מאמינים במה שהם מאמינים. הם מכנים אותו "ג'יהאד". ביכולתנו לראות בבהירות את הבלבול במחשבתם, אבל אין ביכולתנו לראות בבהירות את אותו הבלבול שבצידנו-אנו: אנו מכנים זאת "מסעי צלב", אנחנו ישר מסתובבים לאחור ואומרים כי אלהים שלנו מוחל על הרג אזרחים חפים מפשע בתור אמצעי הכרחי למטרה.

 

כשאנו אומרים כי אלהים מקבל בהבנה נזק משני, אנו אומרים כי אלוהים יודע כיצד לסלוח על אש ידידותית, אנו אומרים כי אלהים יברך את ההלם והמורא שעה שאנו משתלטים חד-צדדית על ארץ אחרת – מכנים את זאת קואליציה משום שיש לנו שלושה בחורים מאוסטרליה. יוצאים נגד האומות המאוחדות, יוצאים נגד רוב רובם של הנוצרים, המוסלמים והיהודים ברחבי העולם, יוצאים למתקפת מנע בשם אלהים. אין ביכולתנו לראות כיצד מה שאנחנו עושים זהה למה שאל-קאעידה עושים תחת צבעים של דגל אחר, קוראים בשמו של אלהים אחר לאישור והסכמה למעשי הרצח והחבלה שלנו.

 

Horace Pippin, מכתשי פגזים ובלון תצפית בגזרת שמפיין, 1931. שמן על מוסלין,  The Baltimore Museum of Art "..שדה הקרב היה גיהנום גמור, כך שלא היה זה מקום לבן-אנוש להיות בו." הוראס פיפין, וויקיפדיה.  "..איש איננו מסוגל לחזור לזה. אולי יהיה לו הרצון אבל גופו לא יעמוד בכך." הוראס פיפין, Explore PA History

Horace Pippin, מכתשי פגזים ובלון תצפית בגזרת שמפיין, 1931. שמן על מוסלין,
The Baltimore Museum of Art
"..שדה הקרב היה גיהנום גמור, כך שלא היה זה מקום לבן-אנוש להיות בו." הוראס פיפין, וויקיפדיה.
"..איש איננו מסוגל לחזור לזה. אולי יהיה לו הרצון אבל גופו לא יעמוד בכך." הוראס פיפין, Explore PA History

 

הרשו לי לומר לכם משהו, הרשו לי לומר לכם משהו, ישוע אמר משהו בנוגע לזה גם כן. הו כן הוא אמר. ישוע אמר, [הבשורה על פי מתי ז':3] " מדוע אתה רואה את הקיסם אשר בעין אחיך ואינך שם לב לקורה אשר בעינך?" טוב, אני מניח בפניכם כי אין ביכולתנו לראות זאת ראשית לכל משום שאנו לא רואים בכלל אף אחד שאיננו נראה כמונו, לבוש כמונו, מדבר כמונו, עובד את האל כמונו – בתור אח – וישוע קורא להם אח. אנו עושים להם דמוניזציה והדבר עושה את זה בסדר להרוג אותם משום שאלהים הוא נגד דמונים. אז אין ביכולתנו לראות את הרבב [שבנו] בעיקר בגלל שאנו מזהים את ממשלתנו עם אלוהינו.

 

אנו מבלבלים בין ממשלה לאלהים. הרשו לי לומר לכם משהו; אנו מאמינים בארץ זו ואנו מלמדים את ילדינו כי אלהים שלח אותנו ל"ארץ המובטחת" שלנו. הוא שלח אותנו לתפוס הארץ הזאת [מעמי] האראואק, הססקוואנה, האפאצ'י, הקומאנצ'י, הצ'ירוקי, הסמינול, הצו'קטו, ההופי והאראפהו. אנו מאמינים כי אלהים הכשיר את האונס והגזל של יבשת שלמה. אנו מאמינים כי אלהים ציווה עבדות לאפריקנים. אנו מאמינים כי אלהים מעניק עליונות לאירופאים על האפריקנים ואיתם על כל אחד אחר.

 

אנו מבלבלים בין אלהים לשלטון. אמרנו במסמכים מכונני הממשל שלנו, כי "מקובלות עלינו אמיתות אלה כמוכחות מאליהן, שכל בני-האדם נבראו שווים" – נבראו משמעו אלהים –  "והוענקו להם זכויות מסוימות שאי-אפשר לשלול מהם" – משמע הוענקו על ידי האל, ואז, באותם מסמכים ממש, אנחנו מגדירים את האפריקנים בתור שלוש-חמישיות אדם. האמנו כי אלהים הכשיר את שעבוד האפריקנים.

 

Horace Pippin, מר דעות קדומות [מפצל ומקעקע את אמריקה], 1943. שמן על בד,  Philadelphia Museum of Art

Horace Pippin, מר דעות קדומות [מפצל ומקעקע את אמריקה], 1943. שמן על בד,
Philadelphia Museum of Art

אנו מאמינים כי אלהים הכשיר הפרדה גזעית. אנו מאמינים כי אלהים הכשיר אפרטהיד, והמסמך אומר כי "כל בני-האדם נבראו שווים יותר מבני-אדם אחרים" – ואנו מדברים על הלבנים. אנו מבלבלים בין אלהים לממשל. אנו מאמינים כי אלהים הסמיך שישה אחוזים מכלל האנשים על פני האדמה לשלוט בכל המשאבים שעל פני האדמה הזאת בעוד 94 אחוזים אחרים חיים בעוני ומצוקה, זאת בשעה שאנו מעניקים הטבות מס לעשירים הלבנים. אנו מאמינים כי אלהים היה ממייסדי הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית. הביטו בצחור-החבצלת של אומות ה-G-7 בפעם הבאה שתראו תמונה ואמרו לי אתם אם ראיתם פגם כלשהו בתמונה ההיא.

 

שעה שאתם מציבים אותה כנגד צבעה של אוכלוסיית העולם. אנו מבלבלים בין אלהים לממשלה. אנו מאמינים כי אלהים נמצא בצדם של העשירים. אנו מאמינים כי זה בסדר גמור לשלוח את הצבא שלנו להילחם – ואם זה הכרחי, למות – בעירק ובכל מקום אחר שלפי החלטתנו הוא חלק מ"ציר הרשע" בעוד ג'ורג' וו. מקצץ בהטבות כך שכאשר הנערים והנערות הללו שבים הביתה, הם יוכלו להיות במצב גרוע בדומה לכמה-וכמה עירקים שאך זה "שחררנו". אנו מבלבלים בין אלהים לממשלה.

 

אנו אכן מבלבלים. אנו מאמינים, אנו מאמינים, אנו מאמינים כי יש לנו זכות על הנפט של עירק. אנו מאמינים כי יש לנו זכות על הנפט של ונצואלה. אנו מאמינים כי יש לנו זכות על כל הנפט שעל פני האדמה, ולנו הצבא שיקח אותו כפי הנחוץ, או כפי שג'ורג' וו. אומר באדיקותו "כפי שמנהיגו האל". אנו מבלבלים בין אלהים לממשלה. אנו מאמינים שזה בסדר להשמיד את הקהילה האפרו-קולומביאנית בכוח חימוש הכוחות הפארה-צבאיים  בדולרים ממיסי ארה"ב – הדולרים שלנו – באמצעות שכירת צבאות שהג'וב האמתי שלהם הוא הגנה על קו צנור הנפט שבבעלות חברות אמריקניות הקשורות לנשיאות ושנגזל באמצעות האינטרסים של הנפט. אנו מבלבלים בין אלהים לבין ממשל, וזה נעשה גרוע יותר – גרוע יותר.

 

יש לנו בשלטון קבוצה של פטריוטים פרנואידים אשר עתה, מתוך האינטרסים של "טפשות לאומית" – כוונתי בטחון לאומי, תסלחו לי, – הם מנשלים מהזכות החוקתית של חופש הביטוי על שום "פגיעתו באינטרסים של הבטחון הלאומי" – והאינטרסים הללו מזהים אלהים עם ממשל. הכסף שלנו אומר "באל נשים מבטחנו" והצבא שלנו אומר, אנו נהרוג בפקודות המפקד העליון אם תעז אתה להאמין אחרת. אנו עדיין מבלבלים בין אלהים לממשלה בשנת 2003, ממש כמו לוקס י"ט המבולבל. נו טוב, במקרה שחלקכם בתוך המספר העצום הזה, ואני מבין מהסקרים כי המספר המבולבל עדיין, עלה, אם אתם חלק מאותו מספר של אנשים מבולבלים אלפיים שנים אחרי המשיח, הרשו לי להעלות שלושה דברים מהירים כדי לסייע לכם להבהיר את הבלבול. פנו אל השכן שלכם ואִמרו – ועליכם לומר את זה נכון, אִמרו זאת בהתכוונות ובאֶבּוֹנִיקס (סלנג שחור) – אמרו, "ראוי לו לבוא לעזרתו של מאן-דהוא הלילה." פנו לצד האחר ואמרו, "ראוי לו".

 

ממשלות – דבר ראשון – ממשלות משקרות.

 

הממשלה ההיא שיקרה בנוגע לאמונתם בכך שכל האנשים נבראו שווים. האמת היתה, שעל פי אמונתם מי שנבראו שווים הם כל האנשים הלבנים. האמת היא שהם לא האמינו שאפילו הנשים הלבנות נבראו שוות, לא מצד הבריאה לא מצד הציוויליזציה. היה על הממשל להעביר תיקון בחוק כדי לתת לנשים הלבנות לבחור. אחר כך היה על הממשל להעביר תיקון "שוויון זכויות" כדי להעניק לנשים הגנה שווה בחוק. הממשלה עדיין סבורה כי אין לאשה זכויות על גופה, ובין הדוד קלארנס – שהטריד מינית את אניטה היל – והאוסף שעוד לא יצא מהארון המשפטי [שופטי בית המשפט העליון] המסיג אותנו למאה ה-19 ונבחר בקפידה בידי דאדי בוש, רונלד רייגן, ג'רלד פורד – … הם עומדים לבטל את "רו נגד וייד", ממש כשם שהם עומדים לבטל את ההעדפה המתקנת. הממשל שיקר במסמכיו המייסדים והממשל עדיין משקר היום. ממשלות משקרות.

 

פנו אל השכן שלכם ואמרו "ממשלות משקרות". הממשל שיקר בנוגע לפרל הארבור. הם ידעו שהיפנים הולכים לתקוף. ממשלות משקרות! הממשל שיקר בנוגע למפרץ טונקין – הם רצו את ההחלטה הזאת כדי להכניס אותנו למלחמת וייטנאם. ממשלות משקרות! הממשל שיקר בנוגע לנלסון מנדלה, וה-CIA שלנו סייע לשכן אותו בכלא ולהחזיקו שם במשך 27 שנים. הממשלה הדרום אפריקנית שיקרה ביחס לנלסון מנדלה. ממשלות משקרות! פנו אל שכנכם ואמרו שוב "ממשלות משקרות". הממשל שיקר בנוגע לניסוי טסגיקי: הם הדביקו במכוון גברים אפריקנים-אמריקנים בעגבת. ממשלות משקרות! הממשל שיקר בנוגע להפצצת קמבודיה, וריצ'רד ניקסון עמד מול המצלמה, "הרשו לי לדבר ברורות ונחרצות, אין אנו –" ממשלות משקרות! הממשל שיקר בנוגע למזימת הסמים תמורת נשק, עליה ניצח אוליבר נורת' ואחר כך הם חננו – הממשל חנן – את כל העבריינים כך שיוכלו לקבל ג'ובים טובים יותר בממשל. ממשלות משקרות!

 

הממשל שיקר בנוגע להמצאת וירוס ה-HIV כאמצעי לרצח עם נגד אנשים צבעוניים [האשמה מופרכת, הנשענת על ספקולציות של חוקר אוניברסיטת הרווארד לשעבר לאונרד הורוביץ', שאמר כי "אין ספק שהאידס הוא תוצר האדם"] . ממשלות משקרות. הממשל שיקר בנוגע לקשר בין אל-קעידה וסדאם חוסיין, והקשר בין ה-11.9.2001 לבין מבצע חירות עירק. ממשלות משקרות. הממשל שיקר בעניין הנשק להשמדה המונית בעירק המאיים על שלום ארה"ב. ונחשו מה עוד? אם הם לא מוצאים אצלם כלי נשק כלשהם להשמדה המונית אז הם הולכים בעקבות משטרת לוס אנג'לס ושותלים אצלם סוגי נשק להשמדה המונית. ממשלות משקרות.

 

Horace Pippin, הר קדוש III (כותרת מקורית: ידיעת האל), 1945. שמן על בד,  Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC "הצלבים הקטנים [הלבנים, במעבה היער] מספרים לנו על מלחמת העולם הראשונה. הדמויות תלויות על העצים ממעשי לינץ'. ראו מה הם עשו ועושים עדיין בדרום", הוראס פיפין, Explore PA History

Horace Pippin, הר קדוש III (כותרת מקורית: ידיעת האל), 1945. שמן על בד,
Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC
"הצלבים הקטנים [הלבנים, במעבה היער] מספרים לנו על מלחמת העולם הראשונה [יש גם חיילים וטנקים ביער מימין]. הדמויות תלויות על העצים [קשה לראות, כנראה בחום, משמאל] ממעשי לינץ'. ראו מה הם עשו ועושים עדיין בדרום", הוראס פיפין, Explore PA History

 

אבל יאה לי לבוא לעזרתכם. אבל יאה לי – פנו אל שכנכם, אמרו "יאה לו לבוא לעזרתנו."

 

שְכן, במקום שבו משקרות ממשלות, אלהים איננו משקר. קראו את במדבר כ"ג:19;  … "לא איש אל ויכזב ובן-אדם". אמרו זאת שוב. "לא איש אל ויכזב ובן-אדם". בואו נאמר זאת כולנו יחד. "לא איש אל ויכזב ובן-אדם". במקום שבו ממשלות משקרות, אלהים איננו משקר. זה דבר ראשון.

 

דבר שני – ממשלות משתנות ומתחלפות.

 

הרבה לפני שהיו קולוניות באדום, לבן וכחול,  התפשט שלטון מצרים והתנחל. הם התנחלו ביבשת אפריקה, הם הקימו קולוניות במזרח התיכון. לא כל הקולוניאליסטים הם לבנים. פנו אל שכנכם ואמרו "המדכאים באים בשלל הצבעים". הֵלו, הֵלו, הֵלו. ואולם, אפילו שממשלת מצרים ופרעה שלטו אז, הרי שהיום אין הם שולטים עוד על דבר וחצי-דבר, וזה מדוע, משום שממשלות מתחלפות. שעה שהבבלים הובילו את עם הארץ המובטחת לגלות היתה הממשלה הבבלית הממשלה הרעה ביותר בסביבה. ואולם, כשהמלך נבוכדנצר השתגע באה במקומו ממשלת המלך בלשאצר. המלך בלשאצר ערך משתה גדול, סעודה גדולה, חילל את הגביעים הקדושים שנגזלו מבית המקדש בירושלים ויד הופיעה משום מקום והחלה לכתוב על הקיר, "מנא מנא תקל ופרסין" [דניאל ה':25].

 

ודניאל תירגם את הכתובת למלך, ואמר לו, "הרי לך משמעותה, המלך" – תוכלו למצוא זאת בדניאל ה' – "מנא": אלהים מנה את ימי שלטונך והביאם אל סופם." ממשלות מתחלפות. "תקל: נשקלת על כפות מאזני הצדק ומשקלך יצא חסר." "פרסין: זה מהפועל פֶּרֶס[?]; ממלכתך, ממשלתך תחולק והיא נמסרת למדיינים ולפרסים. והתנ"ך אומר כי עוד באותו הלילה נהרג המלך בלשאצר ודריווש המדי תפס את השלטון. ממשלות מתחלפות, כן כל-כולן. דריווש הוחלף מאוחר יותר בממשלה אחרת, ו-70 שנה מאוחר יותר אמר המלך כורש לעם ההבטחה, אתם כולם תשובו הביתה. אני רק מנסה לגרום לכם לראות כי ממשלות מתחלפות.

 

Horace Pippin, אייבּ לינקולן, המשחרר הגדול, 1942. שמן על בד,  Museum of Modern Art, New York

Horace Pippin, אייבּ לינקולן, המשחרר הגדול, 1942. שמן על בד,
Museum of Modern Art, New York

 

קודם לאברהם לינקולן אמרה הממשלה בארץ זו, כי החוק מתיר להחזיק אפריקנים בשעבוד פרפטי. פרפטי זו אחת מהמלים האלה של אוניברסיטת שיקגו, פירושה לנצח נצחים. מעתה ואילך. כשלינקולן נבחר לנשיאות, הממשלה התחלפה. קודם להעברת התיקונים ה-13, ה-14 וה-15 של החוקה, הגדירה הממשלה את האפריקנים בתור עבדים, בתור רכוש – רכוש! אנשים משוללי זכויות כלשהן המכובדות בידי הלבנים. בית המשפט העליון של הממשל – אותו בית משפט, סבא'לה של בית המשפט שגזל את הבחירות של שנת 2000 – בית המשפט העליון אמר בהחלטת דרד סקוט משנות ה-1850: בכל זמן, אין לשום אפריקני בשום מקום בארץ זו זכויות כלשהן שעל אדם לבן כלשהו לכבדן.

 

זו היתה עמדתה הרשמית של הממשלה, שנתמכה על ידי בית המשפט העליון – זאת המערכת המשפטית – שנתמכה על ידי הרשות המבצעת – זהו הנשיא – שנתמך על ידי הרשות המחוקקת באכיפת צבא הממשלה. ואילו אני קפצתי לביקור הלילה כדי לספר לכם כי ממשלות מתחלפות! לפני ממשלת הארי טרומן היתה הפרדה גזעית בצבא. אבל ממשלות מתחלפות.

 

טרם שהיו בארצנו חוקים ממשלתיים של זכויות אזרח ושוויון במגורים היתה הפרדת שחורים בארץ הזאת, אפליה חוקית של הממשלה, הממשלה מנעה משחורים לבחור, היה עליכם לאכול במקומות נפרדים בהוראת הממשלה, היה עליכם לשבת במקומות נפרדים מאלה של הלבנים משום שכך אמרה הממשלה, והיה עליכם להקבר בבתי עלמין נפרדים. היה זה אפרטהיד נוסח אמריקה מן העריסה עד הקבר, והכל משום שהממשלה תמכה בכך. אבל נחשו מה? ממשלות מתחלפות!

 

תחת שלטון ביל קלינטון אמנם הסתבכנו בחוק "מרווחה לעבודה", ואולם תחת שלטון קלינטון היה לשחורים ידיד אינטליגנטי בחדר הסגלגל. הו, אבל ממשלות מתחלפות.

 

הבחירות נגנבו. עברנו מידיד אינטליגנטי לדיקסיקרט טפש, רפובליקאי עשיר שלא החזיק אפילו ג'וב אחד בכל ימי חייו – שהוא נגד העדפה מתקנת, נגד חינוך, נגד ביטוח בריאות, נגד הטבות לחיילי צבאו- שלו, כזה הנותן הטבות מס לתורמים העשירים ביותר למסע הבחירות שלו, ממשלות משתנות – פעמים לטובה, פעמים לרעה. ואולם, יאה לי לבוא לעזרתכם שוב הפעם. פנו לאחור ואמרו "יאה לו לבוא לעזרתנו שוב הפעם".

 

היכן שממשלות משתנות – כִתבו את זה, מלאכי ג':6 – … חזרו אחרי – "כי אני יהוה לא שָׁניתי." במלים אחרות, במקום שבו ממשלות משתנות, אלהים לא משתנה. אלהים נשאר כפי שהוא אתמול, היום ועד עולם. זה מה שמו, "אני הווה", פירושו ידוע לכם. אין צל תפנית באל; כותב שירים אחד הביע את זה כך: "כפי היותך, לנצח תהיה."

 

"אינך משתנה. רחמיך, אין בם כֶשֶל. אדיר נאמנתה עלי אדוני." האל איננו משתנה! אלוהים התנגד לעבדות אתמול, ואלוהים שאיננו משתנה עודנו מתנגד לעבדות היום. אלהים היה אלהי האהבה אתמול, ואלהים שאיננו משתנה עודנו אלוהי האהבה היום. אלהים היה אלהי הצדק אתמול, ואלהים הבלתי משתנה עודנו אלהי הצדק היום. פנו אל שכנכם ואמרו, "אלהים איננו משתנה."

 

במקום שבו ממשלות משקרות, אלהים איננו משקר. במקום שבו ממשלות משתנות, אלהים איננו משתנה. ועכשיו סיימתי. אבל הרשו לי להותיר אתכם עוד עם דבר אחד.

 

ממשלות כושלות. הממשלה האמורה בטקסט הנוכחי, הכוללת את קיסר, קורנליוס, פונטוס פילוט – פונטיוס פילטוס – הממשלה הרומאית כשלה. הממשלה הבריטית שלטה פעם ממזרח עד פאתי מערב. היה לממשלה הבריטית יוניון ג'ק. היא יישבה את קניה, גיאנה, ניגריה, ג'מייקה, ברבדוס, טרינידד והונג קונג. הציים שלה שלטו בשבעת הימים הרחק עד לקצה ארגנטינה באיי פוקלנד, אבל הבריטים כשלו. הממשלה הרוסית כשלה. הממשלה היפנית כשלה. הממשלה הגרמנית כשלה. וממשלת ארצות הברית של אמריקה, כשזה הגיע ליחס הגון כלפי אזרחיה ממוצא אינדיאני, היא כשלה. היא שמה אותם בשמורות. כשזה הגיע ליחס הגון כלפי אזרחיה ממוצא יפני, היא כשלה. היא הכניסה אותם למחנות כליאה. כשזה הגיע ליחס הגון כלפי אזרחיה ממוצא אפריקני, אמריקה כשלה.

 

Horace Pippin, ההצלפה, 1941. שמן על עץ,  Reynolds House Museum of American Art, Winston-Salem, North Carolina

Horace Pippin, ההצלפה, 1941. שמן על עץ,
Reynolds House Museum of American Art, Winston-Salem, North Carolina

 

היא כבלה אותם בשלשלאות. הממשלה שיכנה אותם במדורי עבדים, הציבה אותם על במות למכירה פומבית, העבידה אותם בשדות כותנה, הכניסה אותם לבתי ספר נחותים, שיכנה אותם בבתי מגורים תת-תקניים, עשתה עליהם ניסויים מדעיים, העסיקה אותם בעבודות ירודות-שכר, הציבה אותם מחוץ להגנתו השוויונית של החוק, סגרה בפניהם את מבצריה הגזעניים להשכלה גבוהה וכלאה אותם בעמדה של חוסר תקווה וחוסר ישע. הממשלה נותנת להם את הסמים, בונה בתי כלא גדולים יותר, מעבירה את חוק שלוש הפסילות – ואחר כך רוצה מאיתנו שנשיר "אלהים ברך את אמריקה." לא, לא, לא. לא "אלהים ברך את אמריקה" – מארת אלהים על אמריקה! [God Damn America!] זה בתנ"ך, על הרג תמימים. מארת האל על אמריקה על יחסה לאזרח כאילו הוא פחות מבן-אנוש. מארת האל על אמריקה כל עוד היא מנסה לפעול כאילו היא-היא האלהים ונעלה מעל הכל!

 

ממשלת ארה"ב הכשילה את רוב אזרחיה ממוצא אפריקני. חשבו על כך, חשבו על כך. על כל אופְּרה [ווינפרי] אחת, מיליארדרית, יש לכם חמישה מיליוני שחורים מובטלים. על כל קולין פאואל אחד, מיליונר, יש לכם עשרה מיליון שחורים שאינם יודעים לקרוא. על כל קונדסקיזה [קונדוליסה] רייס, יש לכם מיליון בכלא. על כל טייגר וודס אחד, שירכי החתול הבוהקים שלו משוועים לתבוסה באליפות המאסטרס כשהוא עולה לתחר על מגרש גולף שמדיר נשים. לאל דרכים משלו להציב אותך במקומך כשאתה נעשה גדול על המכנסים הבוהקים שלך.

 

על כל טייגר וודס אחד יש לנו עשרת אלפים ילדים שחורים שלעולם לא יראו מגרש גולף. ממשלת ארה"ב הכשילה את הרוב הגדול של אזרחיה ממוצא אפריקני. אבל יאה לי להגיש לכם עזרה בפעם האחרונה – פנו אל השכן שלכם ואמרו "יאה לו להגיש לנו עזרה בפעם האחרונה". פנו לאחור ואמרו "סִלחו לו על 'מארת אלהים', זה באלוהי התנ"ך." ברכות ומארות הן בתנ"ך, זה בתנ"ך. אבל יאה לי להגיש לכם עזרה בפעם האחרונה. הרשו לי לספר לכם משהו.

 

במקום בו ממשלות כושלות, אלהים איננו נכשל אף פעם.

 

כשאלהים אומר יהי, יהי הדבר. אלהים איננו נכשל לעולם. ברצות אלהים, מוטב לכם לזוז הצידה מהדרך. בגלל שאלהים לא נכשל לעולם. כשאלהים מתקן את זה, תאמינו לי, הדבר מתוקן. אלהים לא נכשל לעולם. מאן דהוא, אתה, שבדיוק עכשיו חושב שלא תוכל לשרוד את זה, אני רוצה שתדע שאתה יותר מכובש, באמצעות ישוע המשיח ביכולתך לעשות הכל, באמצעות ישוע המשיח המחזק אותך. בעיני העולם, ניראה היה כי אלהים כשל בתוכנית הגאולה שלו שעה שהגואל שנשלח על ידי האל הוצא להורג ביום שישי אחה"צ. ניראה היה כאילו אלהים כשל. אבל הללויה, בבוקר יום ראשון זימרו המלאכים ברקיע השמים, "אלהים לא נכשל לעולם". אין להוריד את שהאל מרומם. אלהים לא נכשל לעולם.

 

את שאלהים רוצה למעלה לא ניתַן להשאיר למטה. האל אף פעם לא נכשל. אם ביכולתו של אלהים להוציא את ישוע מהקבר אחרי שלושה ימים, מה קורה בחייך-אתה שאיננו יכול להקביל באופן כלשהו למה שאלהים עשה כבר? הוא יהיה עמדך, הוא ישכון בקרבך והוא יגבר על צרותיך עם תשטח אותן בפניו ותותיר אותן לו. אל תקח אותן בחזרה – פנו אל שכנכם ואמרו "תפסיק לקחת בחזרה את הצרות שלך." האם תמיד עלינו להביא את הצרות שלנו אל המזבח ובו ברגע לקחת אותם בחזרה אל כסאותינו? פנו ואמרו "חדל לקחת אותן בחזרה!" אלהים לעולם לא נכשל. פנו ואמרו להם "אלהים לא נכשל לעולם!" אלהים לא נכשל לעולם!

 

אלהים לא נכשל לעולם.

 

Horace Pippin, הודייה, 1942. שמן על בד,  The Barnes Foundation, Philadelphia

Horace Pippin, הודייה, 1942. שמן על בד,
The Barnes Foundation, Philadelphia

 

הערה אחת הנוגעת לדבריו של הכומר ג'רמייה רייט: הם יפים גם לדת. שכן דת, כל דת מאורגת, ממוסדת, מחוקקת ומצווה, כמוה כממשלה. דת איננה אלהים.

 

 

לעיון נוסף:  

 

Rev. Jeremiah Wright, “Confusing God and Government”, 2003. Via BlackPast.Org

 

ב. מיכאל, הבית היהודי – מפלגה בתחפושת, הארץ, מרץ 2015

 

ג'רמיה רייט, לשעבר הכומר של נשיא ארה"ב ברק אובמה: היהודים אשמים בנתק עם הנשיא, הארץ 2009

 

נעמי קליין, דוקטרינת ההלם: הקדמה, הוצאת אנדלוס 2009

 

שמואל רוזנר, הכומר קילל את אמריקה ופגע באובמה, וואלה 2008

 

 

הוֹראֵס פּיפּין (1888-1946), צייר ממוצא אפריקני שפעל בפריפרית האמנות האמריקנית, תיאר את חיי הקהילה השחורה בתקופת העבדות והסגרגציה ואת מוראות המלחמה. כמו כן צייר דמויות ונושאים דתיים והיסטוריים. הוא מעולם לא למד אמנות. במלחמת העולם הראשונה גוייס לרג'ימנט 369 של המשמר הלאומי של ניו יורק, "לוחמי הגיהנום מהארלם". הוא נפצע קשה, לקה בשיתוק בידו הימנית וסבל ככל הנראה גם מהפרעת דחק פוסט-טראומטית. בהמשך שיקם עצמו וצייר כשהוא אוחז במכחול בשתי הידיים. כיום, נמצאות עבודותיו במוזיאונים ואוספים נחשבים.

 

נהוג לייחס את פיפין לזרם "הפרימיטיביסטי", אך יש לראות את עבודותיו בהקשר הרחב של הציור ההיסטורי-דתי. ההתבוננות כזאת הופכת את הפשטות הטכנית שלהן, התמימה כביכול, לאמצעי ציורי שיש לו הצדקה אמנותית איתנה. יסורים אין פשר משאירים את האדם ללא מענה והופכים אותו לבור גמור בעולמו. אם קיבל האדם הראשון הסבר לסבלותיו העתידיים, יהיו כל צאצאיו תמימים וטהורים בסבלם משום שלא זכו לטעום מדעת הקיום האנושי. תורת "החטא הקדמון" אינה פותרת את האבסורד שבקיום כשם שדת איננה ידיעה. אותו אדם ראשון שידע – היה האחרון לדעת.

 

Horace Pippin, דיוקן עצמי, 1941. שמן על בד מודבק על קרטון,  Albright-Knox Art Gallery, Buffalo

Horace Pippin, דיוקן עצמי, 1941. שמן על בד מודבק על קרטון,
Albright-Knox Art Gallery, Buffalo

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: