הנה זה בא עוד אלפא מייל: על פרשת אורלי אינס ומשמעותה

 

בבקשה פטר אותי

דֶּבּוֹרָה גַרִיסוֹן

 

התרגום מוקדש לד"ר אורלי אינס, בהוקרה

 

הִנֵּה זֶּה בָא עוֹד אַלְפָא מֵיל,

וְשְׁאָר הָאַלְפָא בַּסְבִיבָה

מְנַחְרְרִים, שׁוֹלְחִים יָדַיִם,

מַנְחִיתִים פְלִיצֵי סְאוֹן צוֹרֵב

 

בְּעוֹד הַפַּרְגִּיּוֹת הַשַּׁטְיוֹת

מְטַרְטֵרוֹת עַל רָטִיטֵי טְפָרִים

הַלוֹך וַשּׁוֹב וּמַפְלִיטוֹת

צִחְקוּק עַל הַשָׂשׂוֹן.

 

הִנֵּה זֶּה בָא עוֹד אַלְפָא מֵיל –

גֶבֶר-גֶבֶר, סֹגֵר עִסְקָה,

שֹׁתֶה כְמוֹ דָּג מִבְּלִי לִפֹּל

וּמְסַחְרֵר אוֹתָן לַצָּהֳרַיִם:

 

עוֹד לֹא הָיְתָה לִי מֵעוֹלָם בְּחִילָה כָּזאֹת.

הָאִם עָלַי לִנְעֹץ מַבָּט לְתּוֹךְ עֵינָיו

וּלְסַמְפֵּת? כִּי אִם הַגּ'וֹבּ שֶׁלִי חָשׁוּב

לִי כֵּן. נוּ טוֹב נִרְאֶה לִי שֶׁגָּמַרְתִי

 

עִם עוֹלַם הָעֲבוֹדָה,

וְהַדְּגִירָה עַל הַבֵּיְצִים

גָּמַרְתִי עִם הַנֵּתֶק נֻסָּחֹ-זֶן

מִכָּל אֲשֶׁר לַאֶגוֹ.

 

אֵיךְ הָיִיתִי מִסְתַּלֵּקֶת בְּרָצוֹן

לְאָן שֶׁהוּא אַחֵר בִּכְלָל,

וְאֵין הַכַּוָּנָה

אֵירוֹפָּה.

 

Deborah Garrison היא משוררת אמריקנית ועורכת בהוצאת ספרים

 

 

W. R. Hill, אליסה בארץ הפלאות, 1879. שקופית מצויירת לפנס קסם,  National Media Museum, Bradford, UK

W. R. Hill, אליסה בארץ הפלאות, 1879. שקופית מצויירת לפנס קסם,
National Media Museum, Bradford, UK

 

 

בתום תוכנית "המקור" ששודרה בערוץ עשר סיכם והעיר רזי ברקאי את דעתו על נושא התוכנית, ד"ר אורלי אינס ואמר, כי היא "אינה תמה".  

 

"יש משהו לא תם בהתנהגות שלה", הוא אמר. "היא לא ילדה בת 17. היא אשה שכבר ראתה אי-אילו דברים בחיים. ללכת לחוף הים עם אותו ניצב שהיא יודעת שבא לו עליה והיא חושבת שהוא ישיר לה שם סרנדות, זה דבר שהוא פשוט רע מאד מבחינתה ויש איזה שהוא סוג של מניפולטיביות בהתנהגות שלה.   

 

"…אני אומר, שאשה שמכירה את הגברים הכוחניים האלה צריכה מלכתחילה להמנע ממצב שבו היא הולכת 'לטיול רומנטי' אתם. …היא לא אשמה – היא לא תמה."   

 

דבריו אלה של ברקאי  חוזרים, מביעים ומאשרים, בתמימותם המופלאה, את כפל לשונם של הניגודים שבלב כלכלת הכוח והמוניטין בגופים היררכיים דוגמת המשטרה והאקדמיה. ומשום  שקיומם של הניגודים הללו, החיוניים לקיומה של ההיררכיה המאורגנת, הוא על הציר שבין הגלוי לסמוי – אזי רק בתנאים של שברים היסטוריים דוגמת זה המתחולל כרגע במשטרה נחשפת ערייתם לעין הבוחנת:  

 

פני השטח הגלויים בכפל ניגודים זה מדברים מריטוקרטיה ושוויון הזדמנויות. עיסוקם הוא כלכלת מוניטין מוסכמת, המבססת ומצדיקה את יחסי וחלוקת הכוח באירגון, את המבנה שלו וככלל, את תקינותו הפעילה.  

 

ואולם, במסתרים, פעולת המעיים האירגונית היא פוליטית ועיסוקה הקמת קואליציות אינטרסים באמצעות אחוות והסכמות שבשתיקה. כל אירגון היררכי הוא מסדר שתקנים מבחינה זו. העונשים והסנקציות להם זוכים מי שמפרים את ההסכמות הללו ויותר מכך, את השתיקה, רק מלמדים על חשיבותה לתקינות ההיררכיה הדינמית של אירגון. 

 

על פני השטח הגלויים להיות אטומים למבט, ממש כשם שהעור, המכסה את האברים הפנימיים בגוף מגן עליהם ומסתיר אותם מעינינו. אטימות פני-השטח הגלויים מבטיחה את שלמות התואם של ההתרחשות שבין הגלוי לסמוי, בין הפרטי לכללי, בין היחסים הפוליטיים לבין מה שהם מכריעים המקבל תו תקן ענייני. כחלק מהעניין כולו, מבטיחה אטימותם של פני השטח את יחסי וייצוגי הכוח השוררים באירגון בכלל כמו גם את ייצוגי ויחסי הכוח בחברה בכללה. אטימות זו, שוב, היא השומרת ומשמרת את כוחם של בעלי הכוח. בתוך כך, היא גם מלמדת על הסתירה המובנית ב"שלטון הדמוקרטי", ככזה הדורש שוויון אך גם מופעל באמצעות אירגונים היררכיים. 

 

כפל-לשונם של החיים הדמוקרטיים מובן לכל כשם שכל אדם אמור להבחין בין השפה התקנית לשפת הדבור, הספרות והסלנג. את המעבר בין רובד לשוני אחד למשנהו עשה ברקאי בתוכנית "המקור" ובכך עשה-גם-עשה למוטט את כל הטיעון כולו של התחקיר, זה שהוא עצמו חתום עליו. כי, מה משמע "תומתה" של ד"ר אינס בהקשר זה, של יחסים פוליטיים וסמויים, כלומר כאלה שהם מלכתחילה "מניפולטיביים" כהגדרתו של ברקאי או נכון יותר לומר אינטרסנטיים בהגדרתם, ויותר מכל הכרחיים למי ששואף לכוח באירגון היררכי? 

 

משמע טרונייתו של מר ברקאי כלפי ד"ר אינס בדיוק בכך, שלא יכולה להינתן לה שום אפשרות לנתק את זהותה המינית מפעילותה הפוליטית, זו הנדרשת לה לשם רכישת כוח סמוי ועמדת סמכות גלויה, פעילות פוליטית שעניינה קשירת קשרים ויחסי תן-קח אישיים לשם הקמת אחוות וקואליציות שיתמכו באינטרסים שלה. לעולם תידבק נשיותה ותזהם את הקשרים שלה, כמו גם את הלשון המדברת בה. והרי בכך בדיוק העניין. לא יכולה אשה להגיע לעמדת כוח מבלי שתזוהם זו בנשיותה, מבלי שהיא תגרור אחריה "סיפור", סיפור הדרך שבה הגיעה ותפסה, כביכול, את עמדת הכוח שלה. לכל אשה בעמדת כוח יש סיפור הפוגם באטימותם של פני השטח המריטוקרטיים הפרושים מעל לראשה ומזהם את המוניטין שלה ואיתו את הצדקת כוחה. זוהי תקרת הזכוכית.  

 

כל אשר תעשה אשה שאפתנית כדי לחבור לאנשים שיקדמו את האינטרסים שלה מזוהם בנשיותה מלכתחילה, מפני שחבירה כזאת היא תמיד אישית, "ידידותית",  בין אם היא מתרחשת על הדשא, על שפת הים, בבית הקפה או על-יד מכונת הצילום. 

 

הקורות את ד"ר אינס, "סיפור" עלייתה ונפילתה והריסת הקריירה שלה וחייה מלמד על אמת הפוכה מזו הנרמזת בו: הסיפור האמתי מוכרח להיות (מבלי שבכלל שנידרש מאתנו להיות בעניינים כדי לחלצו), כי, היא דווקא נשמרה, ובמפגיע נשמרה, מכל משמר, מכל אפשרות של יחסים שאינם יותר מידידותיים-אינטרסנטיים בסביבת העבודה שלה. הסיפור האמתי של ההתנהגות הפרועה, הגסה, האלימה, הבריונית, הברברית של הגברים בעמדות הכוח, גברים שאליהם היה עליה לחבור כדי להצליח, הוא, שלא היה לה שום קשר או רמז לקשר מיני איתם. לכן היה עליהם כמו להחתים אותה (באופן סמלי) בזרעם וללכלכך את הילת ההצלחה שלה רק כדי לאפשר לה להשיג בכלל משהו. אבל, כנראה שהיא "לא הבינה עניין". כי, אם היא הייתה בקשר כלשהו, המערב סקס באינטרס, היא היתה מצליחה להגשים את שאיפותיה, אם אמנם נאלצת בה בעת לגרור איתה את האאורה המזוהמת ב"סיפור", סיפור עלייתה של אשה לעמדת כוח. 

 

רק בדרך זו נשמרת אטימותם של פני השטח המריטוקרטיים המיוחדים באופן בלעדי לגברים. כך נשמרת עליונותם של הגברים. כך נשמרת עליונותה של הגבריות בתור מסמן יוקרה. כך גם נשמרת נחיתות כוחן של נשים, של הנשיות בתור מסמן בּזוּת: היא נשמרת באמצעות הדרישה ל"תום", דרישה המלמדת על פגימות מולדת, זוהמה המאיימת לטמא ולחלל את הסביבה. נשים נדרשות לשמור על "טהרתן" ועל "תומתן" בדיוק במקום שבו אמורה לשרור הגינות פשוטה. 

 

 

המקור, ראיון עם ד"ר אורלי אינס, ערוץ 10, 4.2.2015  

 

רביב דרוקר, אם היו נוהגים אחרת באורלי אינס, הניצבים היו מבינים את המסר? 

 

דבורה לדרמן-דניאלי, ההטיה השוביניסטית הרווחת, העין השביעית, 7.2.2015

 

 

משה נגבי, תקשורת מופקרת, העין השביעית, 22.11.2010

 

 

Rip Hopkins, "סיריל וארוחת הבוקר על הדשא", מסדרת מוזיאון ד'אורסי, ללא תאריך. Via The Red List

 

 

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: