רייצ'ל טבצ'ניק על המערכה הרוחנית של האוונגליסטים האמריקנים (חלק א')

 

להלן חלקו הראשון של תמליל ראיון ששודר ב-24 באוגוסט בתוכנית הראיונות Fresh Air, ב- National Public Radio של ארה"ב. כארכו של הראיון כן עומק העניין שהוא מעורר. מגישה: טרי גרוס (Terry Gross), מרואיינת: רייצ'ל טבצ'ניק (Rachel Tabachnick):

 

כאן Fresh Air. אני היא טרי גרוס. תנועה נוצרית עולה המבקשת להגיע לעליונות שלטונית בפוליטיקה, בכלכלה ובתרבות, כהכנה לאחרית הימים וביאת המשיח הנוצרי מבססת את נוכחותה בפוליטיקה האמריקנית. מנהיגי התנועה נחשבים שליחים [אפוסטולים, ע"ש 12 שליחיו של ישוע הנוצרי] ונביאים שהוכשרו על ידי האל לתפקיד. לתנועה הנוצרית המשיחית קרא הארכיטקט הראשי שלה, סי. פטר וגנר (C. Peter Wagner ), "הרפורמציה האפוסטולית החדשה" (New Apostolic Reformation) או NAR.

 

האורחת שלי, רייצ'ל טבצ'ניק, חוקרת את התנועה וכותבת עליה. היא גם אומרת כי התנועה רחבה יותר מרשת השליחים שמארגן וגנר, כי לא כל הקשורים בתנועה מציגים עצמם כחלק מ-NAR וכי לשליחי ונביאי התנועה יש אידאולוגיה מזוהה המבדילה אותם מאוונגליסטים אחרים. שני אגפים לתנועה, The Call ("הקריאה") שמנהיג לו אנגל (Lou Engle) ו"בית התפילה הבינלאומי" (The International House of Prayer) בהנהגת מייק ביקל (Mike Bickle), שסייע באירגון עצרת התפלה האחרונה של ריק פרי (Rick Perry), בה דברו או הופיעו על הבמה אפוסטולים ונביאים מרחבי ארה"ב. פעיל בתנועה גם הכומר הקנייתי שמשח את שרה פיילין בכנסית Wasilla Assembly of God שבוואסילה, אלסקה ב-2005, בעודו מתפלל לישו שיגן עליה מפני רוח הכישוף.

 

Nikolaj Abraham Abildgaard, סיוט, 1800

 

האורחת שלי, רייצ'ל טבצ'ניק, חוקרת את השפעתם של הימין הדתי ושל הנרטיבים של קץ-הימים על הפוליטיקה האמריקנית. היא כותבת באתר Talk To Action. רייצ'ל טבצ'ניק, ברוכה הבאה ל-Fresh Air. לאנשים שטרם שמעו על New Apostelic Reformation,  והייתי אומרת כי הנם באופן גורף הרוב, מהן חלק מאמונות היסוד או המטרות של הקבוצה הזאת? 

 

טבצ'ניק: הייתי אומרת כי אמונות היסוד נטועות ברעיון הדומיניונות (Dominionism), שמשמעו כלשונו הוא, כי על הנוצרים המאמינים בתורה הזאת לתפוס את השליטה בכל מוסדות החברה והממשל למיניהם. יש להם מושגים חריגים לגבי מה שהם מכנים מערכה, או מלחמה רוחנית (Spiritual Warfare) שכמותם לא נמצאו קודם לכן בקבוצות אחרות. מערכה רוחנית הוא מונח מצוי באונגליזם בפרט ובנצרות בכלל, אך לנ"ל גישות ייחודיות ו"ספינים" ייחודיים המבדילים אותם מיתר הקבוצות.  

 

גרוס: ויש לכך מעורבות ממשית בגירוש שדים מבני אדם ומדתות וכן…

 

טבצ'ניק: הם עושים שמוש במונחים הללו של המרה לנצרות. כך שבעודנו מורגלים ברעיון של הצלת נשמות, של פעילות מיסיונרית ואוונגלית למען הצלת נשמות אינדיוידואליות; האנשים הללו מאמינים ביכולתם, באמצעות המאבק הזה בשטן, להשיג שליטה בקהילות שלמות, או אולי באומות או קיבוצי אדם, בעדות אתניות, בקהיליות דת וכך הלאה, שכן הם מאמינים כי בכך הם מנהלים את מלחמת הרוח נגד ממלכות השטן הללו, מה שהם מכנים ממלכות השטן.

 

Lovith Corinth, חי 1885-1925, בקכנליה

 

גרוס: אז ככה: קראתי על תנועת ה-New Apostolic Reformation: אמרי לי אם לדעתי הבנתי נכון את העניין הזה. כפי הבנתי, הם קבוצה שמאמינה באחרית הימים, בשובו של ישוע המשיח הנוצרי, שיש עניינים מסויימים הדורשים השלמה טרם בואו וכי זהו הג'וב שלהם – משימתם של השליחים, להאזין להוראותיו של ישו כך שיוכלו להכין את העולם לבואו בשנית. כן?

 

טבצ'ניק: כן, החבורה הזאת מאמינה בכך שעליהם לארגן-מחדש את הנצרות הפרוטסטנטית תחת הנהגתם. כך שחלף כל העדות הפרוטסטנטיות השונות הם יאחדו את הכנסיה, הכנסיה הפרוטסטנטית, לכדי גוף אחד בהנהגת האפוסטולים, השליחים או המבשרים שלהם.

 

וחוץ מזה, דבר נוסף שמבחין אותם מאחרים הנו הרעיון שכדי לבצע את זה עליהם להשיג שליטה בחברה ובממשל וכי הם יעשו זאת בדרך כלל באמצעות המאבק שהם מנהלים בשדים.

 

גרוס: כיצד, אם כן, נקשרת תנועה חדשה זו, "הרפורמציה האפוסטולית החדשה", לפוליטיקה האמריקנית?  

 

טבצ'ניק: זוהי תנועה מאד פוליטית. למעשה, הייתי מגדירה אותה תנועה דתית-פוליטית במובן שהיא מרושתת בכל ארה"ב במשהו שנראה כמו הכלאה בין כת דתית לבין מפלגה פוליטית.

 

יש להם, למשל, מה שנקרא רשתות של "לוחם תפילה" (Prayer Warrior) בכל חמישים המדינות [של ארה"ב], והם אוחזים בדעות מוצקות מאד לגבי הכיוון שלקראתו על המדינה ללכת. הם מלמדים מה שהם מכנים בתור דוֹמִיניוֹנוּת, Dominionism. והאידאה של הדומיניונות, או התאולוגיה הדומיניוניסטית היא, שעל כל תחומי החברה והממשל להיות בשליטת האל באמצעות שליחיו או נביאיו, וכי על כל תחומי החברה האלה לייצג את הנצרות והביביליה.

 

יש להם קמפיינים מעניינים. אחד מהם שהיה מוצלח מאד בשנים האחרונות נקרא קמפיין "שבעת ההרים". משמעותו שהם מטיפים להשבת השליטה בשבע פסגות התרבות והחברה. פסגות אלה הנן האמנויות והבדור, העסקים, החנוך, המשפחה, הממשל, התקשורת והדת. ובכלל זה נחשב תחום העסקים לאחד ההרים החשובים ביותר לחדש את השליטה בהם, מכיוון שזו הדרך בהם הם מממנים את ההרים הנותרים.

 

מלחמת העולמות, סטיבן ספילברג, 2005

 

גרוס: אז כשהם רוצים, נאמר, לתבוע לעצמם את הממשל או הפוליטיקה, מה פירוש הדבר?

 

טבצ'ניק: הם מלמדים, פשוטו כמשמעו, כי ההרים המדוברים נכבשו על ידי השפעות דמוֹניוֹת בחברה. ולכן, עליהם לתבוע השבתם לחיק האל כדי להשית מלכות שמים על פני האדמה.

 

גרוס: ומהן הסוגיות העקריות שחשיבותן מכרעת לדעתם?

 

טבצ'ניק: ובכן, אלה הן הסוגיות הימניות דתיות הטיפוסיות – התנגדות להפלות, התנגדות לזכויות ההומואים – אבל יש להם אידאולוגית שוק חופשי, האמונה כי אל לה לממשלה להיות מעורבת ברשתות הבטחון הסוציאלי, כי המדינה הופכת לסוציאליסטית, אם לא יותר מזה קומוניסטית – מנטליות "מסיבת התה" ממש. 

 

רוס: ואני סבורה שהם אף מקדמים – אמרי לי אם אני טועה כאן – את ההפרטה של בתי הספר – של מערכת החנוך.

 

טבצ'ניק: אכן כן. כל מה שאנו מחשיבים עתה, כפי שאת יודעת, הסוגיות האופייניות ל"מסיבת התה" של צמצום מירבי של הממשל. והם מאמינים בכך, במקרה של האפוסטולים, מן הטעם שהם מאמינים כי ממשל גדל מימדים, או ממשל שמנהל את רשתות הבטחון הסוציאליות, מנכס לעצמו את מה שנועד להיות בריבונות הכנסיה והנצרות. 

 
כריסטוס פנטוקרטור (שליט העולם, אל צבאות, הכל יכול), איקונין של הכנסיה האורתודוכסית המזרחית

כריסטוס פנטוקרטור (שליט העולם, אל צבאות, הכל יכול), איקונין של הכנסיה האורתודוכסית המזרחית

 

גרוס: ואיזה סוג של אותוריטה הם רוצים בממשל?

 

טבצ'ניק: הם רוצים בידיהם אותוריטה כדי שהממשל יישר קו עם מה שהוא כפי אמונתם ממלכת שמים, ערכי הביביליה בהתאם לפרשנותם. 

 

תני לי להרחיב ולתת רקע על ה"דומיניונות" (Dominionism). הדומיניונות נבדלת מאד מהחזקה באמונות מוצקות או אפילו החזקה באמונות מוצקות מאד לגבי ערכים אוונגליים. הדומיניונות מעוררת מחלוקת רבה בתוככי העולם השמרני והאוונגלי. זוהי תאולוגיה מוגדרת במדויק הדורשת כי בדרך כלשהי איבד האל את שליטתו על פני האדמה בשעה שהשטן פיתה את אדם וחווה בגן העדן וכי על בני האדם לסייע לאל לקבל בחזרה את שליטתו בעולם. והדרך לעשות כן היא באמצעות השתלטות, כיבוש החברה והממשל.  

 

האפוסטולים והנביאים מהווים כאן תפנית פתולית מעניינת. אין אלה אך ורק תנועה דומיניוניסטית אי שם במרחב. יש אנשים שידוע להם על ראשדוני (Rushdoony) ו"הרקונסטרוקציה הנוצרית". זהו זן שונה של דומיניונות. האפוסטולים מלמדים את רמת האסטרטגיה של מה שידוע בתור מלחמה ספיריטואלית, שנטוע בה הרעיון כי הסיבה לקיומם של חטא ושחיתות ועוני על פני האדמה היא שלטון היררכיה של שדים בעולם,  בהנהגתו של השטן.

 

הם מורים בהתאם, כי לא בלבד שיוטבלו נשמות לנצרות אחת-לאחת, כפי שאנו רגילים לשמוע, הם מלמדים יתר על כן שיש לחדור פנימה לאזור גאוגרפי או קבוצת אנשים כלשהם כדי לנהל בקרבם את פעילויות הלוחמה הרוחנית הללו כדי לגרש מכלל האוכלוסייה את השדים, או את אחיזת שלטונו של השטן. וזה הדבר שמבדיל באופן נחרץ את מעשיהם ממעשי קבוצות אוונגליות שמרניות או פונדמנטליסטיות בעבר.   (סוף חלק ראשון)

מושלת אלסקה מקבלת ברכה נגד כישוף

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: