קָ‏אטסוּ‏שִיקַ‏ה הוֹ‏קוּ‏סָ‏אי: הגל הגדול

 
קָ‏אטסוּ‏שִיקַ‏ה הוֹ‏קוּ‏סָ‏אי, "הגל הגדול מול חוף קַאנַאגַאוּוָה", תדפיס עץ צבעוני על נייר,  ראשון בסדרה "36 מראות של הר פוג'י", 1826 ו-1833, (27.5ס"מ X 37.9ס"מ), חתום: "ע"י ליטְסוּ, הידוע בשמו הקודם הוקוסאי", המקור במוזיאון האקון (Hakone) לאמנות, יפן.

קָ‏אטסוּ‏שִיקַ‏ה הוֹ‏קוּ‏סָ‏אי, "הגל הגדול מול חוף קַאנַאגַאוּוָה", תדפיס עץ צבעוני על נייר, ראשון בסדרה "36 מראות של הר פוג'י", 1826 ו-1833, (27.5ס"מ X 37.9ס"מ), חתום: "ע"י ליטְסוּ, הידוע בשמו הקודם הוקוסאי", המקור במוזיאון האקון (Hakone) לאמנות, יפן.

 

יצירתו הידועה ביותר של האמן היפני קאטסושיקה הוקוסאי (Katsushika Hokusai 1760-1849), "הגל הגדול", איננה פחות מהתגלות, הארה המגוללת באיטיות, להתבוננות המרוכזת, אירוע קוסמי מהיר מהרף עין: מִשְׁבָּר ענקים המאיים לטרוף שתי סירות על דייגיהן.

 

התרחשות הבזק נפרשת לנצח שבתוכו מתאחדים המיקרוקוסמוס האנושי והמקרוקוסמוס לתמונה של "המוות", "החיים", "היקום".

 

התנועה מאחדת תנועה (יין) ומנוחה (יאנג). נד מים מפלצתי נפער, נקרע לטפרים של קצף ומהווה מסגרת לחלל שבתחתיתו, מאחוריו, במרחק עצום, ניצבת הדממה של הר פוג'י המושלג, שאליו מושלך המבט. השמיים מתערבלים בשקט עדין כמעין תווך, או כוח נוסף על עוצמות היש והאין, ומתגבשים לכדי פס צבע עכור מאחורי פסגת השלג הצחורה. פס זה מאחד בתוכו את הניגודים להוות אי-ברירות, עיסה של אי-ודאות. הגל הקדמי הוא הד דימוי שוצף לעוצמת השלווה הרחוקה של פוג'י.

 

וכבכל מקרה הנדיר של אמנות דגולה, מדובר ביצירה שהיא תמונת התודעה המוחלטת, היתוך האנושי והאלוהי.  

 

לעין המערבית אמנם נראה הציור "יפני", ברם, הוא פורץ את המסורת היפנית ובתוך כך חותר תחת ההיררכיה האידאולוגית הנוקשה המשעתקת את עצמה בעשיה המסורתית. אין בנמצא אמן מכובד בתקופת שושלת אדו (מאה 17 עד אמצע המאה ה-19) ביפן המתבונן בפשוטי העם לתארם בעמלם, מרמז על עומק פרספקטיבי, מתבונן ישירות בטבע או מתאר את השמים כהתרחשות. לבד מהוקוסאי, שהכתובת על דלת ביתו אמרה: "פלח". הוא פעל בשולי הזרם המרכזי, הזדהה במופגן עם בני המעמד הנמוך – ולא עם האצולה הפיאודלית ועם אמני-הטקס שלה. בזמנו, לא נחשב הוקוסאי אמן עלית. ההתבוננות בטבע הייתה מאוסה על אמן העלית והיה לה תו של נחיתות. ואילו הוקוסאי, הוא הקים זרם עצמאי ותלמידיו, כנושאי הציור שלו עצמם, הגיעו אליו מסביבתו. אחד הידועים בהם היה סוחר דגים טרם שנהיה אמן.

 

חרף תלאובות חייו, הייתה אמנותו של הוקוסאי התגלמות של עוצמת חיים שופעת, לא של אין-אונים עגום ונמיכות רוח.  תעצומותיו נוכחות ב"הגל הגדול" שהוא דימוי קוסמוגרפי של כוחות טבע ואדם בקוי המפגש של ממשותם. ככזאת, ניצבת אמנותו של הוקוסאי בהיכלה של הרוח, שאינה שואפת לכוח כי אם לעוצמה פשוטה ומדוייקת. אם שקדו אמני המסורת על שכלולן של סכמות ותבניות מופשטות, המתבוננות בעצמן ולא בעולם, הרי אמנותו של הוקוסאי מתבוננת בעולם ובו-בזמן היא נטולת כבלים ועסוקה בתוך-כך גם בהתבוננות עצמה, בשכלול התודעה, בגילוי ובגילום הרוח. התנאי לאמת האמנותית הזאת היא החירות.

 
Katsushika Hokusai, "פוג'י ניראה מהים", מהסדרה "מאה נופים של הר פוג'י", כרך 2, 1834. הדפס עץ צבעוני על ניר,  Via Physics

Katsushika Hokusai, "פוג'י נראה מהים", מהסדרה "מאה נופים של הר פוג'י", כרך 2, 1834. הדפס עץ צבעוני על ניר,
Via Physics

 

ב"פוג'י נראה מהים" נשבר קצף הגל ללהקה של צפורים. הדרמה כאן צורנית. מרכיבי הנוף וכוחות הטבע הנעים-נחים משנים את צורות היסוד הפרקטליות שלהם דרך ארבעת היסודות אויר-מים-אדמה-אש (כוח-תנועה-תעופה).

 

כשהיה בן שמונים איבד הוקוסאי את כל רכושו עלי אדמות. ביתו נשרף עד היסוד ואיתו כלי אמנותו ואוצר עבודותיו שאסף מנעוריו. הוא שכר בית חדש באשראי, וכשברשותו צנצנת אחת וככרות צבע שהצליח לחלץ מתוך קנקן שבור שמצא בין ההריסות, ואז נכנס במרץ בלתי נלאה לתקופה בה הגיע לשיאים אמנותיים חדשים.

 

תלמידיו וידידיו רשמו את דבריו האחרונים ב-5 במאי 1849: "אם אלוהים היה מעניק לי רק עוד עשר שנים… אם אלוהים היה מעניק לי רק עוד חמש שנים, או-אז יכולתי להעשות צייר של ממש". בן 89 היה במותו. הוא נקבר במנזר ברובע הוניו בטוקיו, לאחר שניתן לו השם הבודהיסטי "איש אמת" (או בעל יושרה, אדם כן וישר).

 

קריאה נוספת:

 

"Hokusai, the old man mad with painting", Edward Fairbrother  Strange, The Langham Series, Ed. Selwyn Brinton, Victoria & Albert Museum, 1906..

 

ומאמר ב-ניו יורק טיימס מ-1999.

 
 
 

תגובה אחת to “קָ‏אטסוּ‏שִיקַ‏ה הוֹ‏קוּ‏סָ‏אי: הגל הגדול”


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: