"אני אינני מכיר שום מרכיב של החיים הריאליים ושום מרכיב רעיוני, אשר כל בני האדם שאנחנו רגילים לראותם כבני-אדם נורמליים מכירים בהם כערכים.
"האדם נידון, ומשלים עם הדבר הזה שהוא נידון, לחיות במסגרת של המדינה. אבל המדינה אינה אלא מסגרת ואינה תוכן. ובענין התוכן אין קונצנזוס אנושי: אני אינני פשיסט. פירוש הדבר הזה, שאין אני רואה בעצם מציאותו של מנגנון שלטוני שנקרא מדינה – אינני רואה בזה ערך. אבל אני אינני אנרכיסט. אני מכיר בהכרח לקיים מנגנון כזה ברוח הדברים הפשוטים שאמר אותם תנא (רבי חנינא סגן הכהנים), ש'אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו'.
"זאת אומרת שהמדינה, יש לה משמעות אינסטרומנטלית. העובדה שאדם הוא אזרח מדינה, פירוש הדבר הזה שהוא איננו חופשי. אבל אנחנו מכירים שזה הכרח שאי אפשר להמנע ממנו. שאין אנחנו יכולים להתקיים בצוותא אלא במסגרת של חוקים – כשיש מנגנון שמקיים את החוקים הללו.
"ולכן, השאלה הגדולה היא, העימות בין שני הדברים האלה: מצד האחד הערך של האדם כאינדיווידואום, אשר למעשה, מבחינה עקרונית, שולל הצדקה של כל שלטון על האדם, כל שלטון – והשלטון שהוא הכרחי כדי שבני האדם יוכלו להתקיים בצוותא. זאת היא הבעיה הפוליטית. ה-בעיה ה-פוליטית. וכל השיטות הפוליטיות השונות וכל הפרוגרמות הפוליטיות השונות וכל החוקות השונות, הן כולן נסיונות שונים לפתור את הבעיה הזאת.
"משמעותה של הדמוקרטיה היא, לצמצם את סמכות השלטון עד למינימום ההכרחי. והמינימום הזה עדיין הוא גדול מאוד, מאוד".
טעות קלה בפיסוק: המשפט "יש לה משמעות אינסטרומנטלית" הוא חלק מהסרטון הראשון.
יש לשים תחילת ציטוט ולעבור פסקה במשפט "העובדה שהאדם הוא אזרח במדינה"…. תודה!
עודד, תודה על ההערה. פשוט הבנתי את הפיסוק כך, שיש כאן מסקנה (שאמנם היתה ראויה להשאר בפסקה הקודמת), ולמסקנה הנ"ל היתה צריכה לבוא המלה, "ולכן,…" ומסקנה נוספת. הערתך מבהירה את הדברים, וניראה שאתה צודק. אני משאירה את הדברים כפי שהם והבהרתך, מוסיפה להבנה. ועל כך, שוב תודה.
ממש תודה, עודד, זה תוקן. אני אשמח מאד אם תקרא את תמלול השיחה של רביצקי-ליבוביץ מה-10 בינואר על דת ומדינה. מניסיוני, אין מצב שלא החמצתי משהו. שוב תודה, עפרה
11 ביולי 2012 ב- 12:10 PM
הסרטון הזה, בעיקר חלקו השני, הוא פשוט מופתי!
תודה על התמלול!
אהבתיאהבתי
11 ביולי 2012 ב- 2:50 PM
תודה לך בעצמך, תמללתי מרוב התפעלות והוקרה, עפרה
אהבתיאהבתי
8 בדצמבר 2012 ב- 11:08 AM
טעות קלה בפיסוק: המשפט "יש לה משמעות אינסטרומנטלית" הוא חלק מהסרטון הראשון.
יש לשים תחילת ציטוט ולעבור פסקה במשפט "העובדה שהאדם הוא אזרח במדינה"…. תודה!
אהבתיאהבתי
8 בדצמבר 2012 ב- 11:24 AM
עודד, תודה על ההערה. פשוט הבנתי את הפיסוק כך, שיש כאן מסקנה (שאמנם היתה ראויה להשאר בפסקה הקודמת), ולמסקנה הנ"ל היתה צריכה לבוא המלה, "ולכן,…" ומסקנה נוספת. הערתך מבהירה את הדברים, וניראה שאתה צודק. אני משאירה את הדברים כפי שהם והבהרתך, מוסיפה להבנה. ועל כך, שוב תודה.
אהבתיאהבתי
12 במרץ 2013 ב- 2:43 PM
ועוד הערה, כתבת: "האדם נידון, ומשלים עם הדבר הזה שהוא נידון, לחיות בהסגר של המדינה"
הקשיבי בשנית – לא מדובר ב"הסגר" כי אם ב"מסגרת".
אהבתיאהבתי
12 במרץ 2013 ב- 3:46 PM
צודק. תיקנתי. הרבה תודה, עפרה
אהבתיאהבתי
16 בפברואר 2014 ב- 2:17 PM
ועוד הערה!
"ולכן, השאלה הגדולה היא, האם יש עימות בין שני הדברים האלה" > יש למחוק את המילה "האם". תודה!
אהבתיאהבתי
16 בפברואר 2014 ב- 4:04 PM
ממש תודה, עודד, זה תוקן. אני אשמח מאד אם תקרא את תמלול השיחה של רביצקי-ליבוביץ מה-10 בינואר על דת ומדינה. מניסיוני, אין מצב שלא החמצתי משהו. שוב תודה, עפרה
אהבתיאהבתי
11 באפריל 2015 ב- 4:21 PM
כתבת 'שולל *החזקה* של כל שלטון על האדם' וצריך לכתוב 'הצדקה'…
אהבתיאהבתי
12 באפריל 2015 ב- 8:22 AM
תודה. תוקן.
אהבתיאהבתי
19 באוגוסט 2015 ב- 6:59 AM
כתבת: "ולכן, השאלה הגדולה היא, יש עימות בין שני הדברים האלה… "
במקום המילה 'יש' צריכה להיות ה' הידיעה .
אהבתיאהבתי
19 באוגוסט 2015 ב- 8:22 AM
שוב תודה – שוב תוקן
אהבתיאהבתי