איכות כרויה: הרומן הגרפי Ulysses Seen על פי ג'יימס ג'ויס

יש האומרים, כי אין צורך לקרוא את יוליסס של ג'יימס ג'ויס כדי לא להבינו. הרומן הדחוס, מציב בפנינו מחדש את שאלת ההבנה ונגישות היצירה מאתגרת וגִדולת מימדים כל-כך עד שאי-אפשר להכילה לא כל שכן "להשתלט" עליה.

 

הרומן הגרפי "יוליסס נראה" נוצר והולך באתר האינטרנט הקרוי על שמו, ומנסה להתמודד עם אתגר המסע וצליחת יוליסס בפרט ושל "הבנת" יצירת מופת בכלל. זהו אתר של בית ההוצאה Throwaway Horse, שארבעת חבריו מעידים על עצמם, כי הם "מסורים לקידום ההבנה של יצירות מופת.. באמצעות צירוף העזר החזותי של הרומן הגרפי והבאור בסיוע האינטרנט." רוברט ברי (Robert Berry), הצייר, ומיק ברזנטי (Mike Barsanti), המבאר, עסוקים בימים אלה ממש בעיבודו של הרומן לקומיקס, ערוך על-פי 18 פרקיו האודיסאיים. ב-16 ביוני, "בְּלוּמְסְדֵיי" האחרון, הסתיימה העלאת אפיזודות הפרק הראשון, "טֶלֶמַכִיָה".

 

כבר עריכה זו, לפרקים ששמם אינו מצוין ברומן, הופכת את היצירה "יוליסס ניראה" לעיבוד עצמאי. הרומן הגרפי, שנועד להנגיש את יוליסס לקורא, הן המתחיל הן המנוסה, מצליח לא רק בכך. ביומרתו, משתייך המפעל למסורת מפוארת יחד עם האדפטציה של ג'וטו לסיפורי התנך, העשויה רצועות לאורך קפלה ארנה בפדובה. גם הלה לא התימר אלא לספר מחדש את שתי הבריתות ולהעמידן זו מול זו, הראשונה כמנבאת את הבאה ממנה, ובכך להבינן ולהנגישן. ובתוך כך, היה ג'וטו למשנה עולם.

 

באיכות דימוייו הציוריים, ("פלטת" הצבעים העוברת מ"דיבור פנימי" אל החוץ בין כחול ושחור של הרגש לבין צבעי אדמה, קשת הדמויות שנראית לנו טבעית כל-כך לרומן של ג'ויס), אין ל"יוליסס ניראה" שום סיבה להתבייש במעמד התנך הגרפי של ג'וטו. הוא "טבעי" לעין העכשוית, אך גלומה בו התחדשות.

 

זה מפעל שעוד ידובר בו ובנסיון ההבנה שלו. כי, מהי, בכל זאת, הבנה? מדוע אנו משתמשים במילים לדובב ציור בציור לבאור המסתורין שבכתובים? היש הבנה אחת, מיצוי מילולי לעצם שותק, תרגום, העברה מכלי לכלי, דבוב המשפט הסתום ללשון מובנת? האם היומרה לנרדפות, לטאוטולוגיה אפשרית בכלל?

 

ומה מסתורי כל-כך במפגש עם האמנות לסוגיה? והמסתורין האמנותי, מה פשר לידתו בכל פעם מחדש, להעמיד אתגר בפני הידוע?

 

אנו עומדים, למשל, מול סדרת בתי הפרלמנט בלונדון של מונה, עבודות שהפכו מזמן טריוויאליות. והנה, לאחר שהרסה ההתבוננות את פטפוטו של הידוע במוחנו, שבים העצם הפיזיקלי שהוא הציור, והדימוי הציורי, ונדחסים למופע אחד. והללו, בהתלכדם, הם הקיר שאליו מתנפצות הסתירות האמיתיות. היפה האמיתי מורה החוצה ממנו ובחזרה אל עצמו, להיות דימוי ללא-דימוי, המצביע לכאורה על אובייקט חיצוני כדי לסמן את עצמו. נס מתרחש: מה שהתימר לייצג, להיות "רושם", היה לתופעה שהיא הכרה זכה של יש מושלם. ואת זו, אין למלל. לדבר על יצירה גדולה אמנם אפשר הרבה, אך לא יותר מזה, משום שהיא מלמדת אותנו אי-ידיעה מלומדת.

 
קלוד מונה, לונדון, בתי הפרלמנט, 1904. שמן על בד,  Musée d'Orsay, Paris

קלוד מונה, לונדון, בתי הפרלמנט, 1904. שמן על בד,
Musée d'Orsay, Paris

 

וגם את יוליסס של ג'יימס ג'ויס יש לקרוא כדי לא להבין – עם ההערות המלומדות או בלעדיהן. זהו האפוס המודרני, רומן ענק שכולו שירה. והשירה, היא דוברת אותנו בלשון שאינה יכולה להיתרגם לסך כל באוריה. יוליסס דחוס בציטוטים מובלעים של מקורות רחוקים זה מזה עד כדי כך, שלא ניתן בכלל להכילם בפירוש ובידע: הרחבת גבולות ההרמנויטיקה נגזר שיביא לאינסוף ההרסני שלה. יוליסס לוקח אותנו למסע עד אבדן לשם התנסות באי-ידיעה מלומדת ולשם המפגש המענג, הכואב, האירוני עם נס הריאליה של המופלא.

 

כנסו ל: Ulysses "Seen" אם אתם אוהבים את עצמכם. הרומן הגרפי הזה הוא אמנות העומדת לעצמה. וכך גם באוּּרוֹ הקשוב, החף גם שמץ של חשיבות עצמית. שהרי זוהי ההוראה האידאלית. בֶּרי משיב לתגובות על ציוריו בכבוד ובשמחה. הקוראים מוזמנים להוסיף הערות ובאורים ונוצר רב-שיח גלובלי של ידידים, קהילה גלובלית. אין לכלוכים (פרסומות). יש הפניה לקריאה משלימה, ללימוד נוסף באינטרנט ובלוג שבועי גדוש הומור עצמי. היתה אפילו שערוריה אחת הקשורה בעירום, בחברת מקינטוש ובאיוולת האנושית. ניתן להרשם לקניית הציורים המקוריים. אולי יש מי שיקחו על עצמם לתרגם את הבאור לעברית, לערבית (יש מי שמתרגם חלקים ממנו לצרפתית). Ulysses Seen הוא מפעל אדיר, משמח, סיור מודרך במבוך, אמנות בהתהוות. תתענגו.

 

ובשולי הדברים: היוצרים פתחו מבצע התרמה להעלאת הפרק השני של הרומן הגרפי. אחרי שתקראו את הראשון, מובטח לכם שתרומתכם, ואפילו אם יכולתכם עומדת על דולר אחד בלבד, תעניק לכם נחת נדירה. מבצע ההתרמה באמצעות: http://www.kickstarter.com/projects/1800336145/a-comic-of-james-joyces-ulysses-seriously/posts

 

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: